FANDOM

Zhi Nu (Chih-nü,Zhīnǚ, 織女, 织女) - chińska tkaczka, córka władcy niebios. Wraz z sześcioma siostrami, zajmowała się tkaniem obłoków na krosnach z jedwabiu. Mieszkała na wschodnim brzegu Mlecznej Drogi.

Mit o tkaczce i pasterzu

Zhi Nu mieszkała na wschodnim brzegu Mlecznej Drogi, zwanej przez Chińczyków Niebiańską Rzeką lub Srebrną Rzeką. Jej głównym zajęciem było tkanie na krosnach obłoków z delikatnego jedwabiu. Pracę tę wykonywała najpilniej i najlepiej, zręczniej niż jej sześć sióstr. Mówiono, że utkane przez tkaczkę obłoki są najpiękniejszą, najbardziej odświętną suknią dla nieba. Chmury wychodzące spod jej palców mieniły się kolorami, płynęły po niebie w różnych kształtach: kół, ryb, węży.

Po drugiej stronie Niebiańskiej Rzeki, w świecie ludzi żył pasterz Niu-lang - chłopak od wołów (w niektórych wersjach mitu zwano go też K'ien-niu-lang). Życie pasterza nie było łatwe: śmierć rodziców, mieszkanie u brata, którego żona nie znosiła go, w końcu przymusowa wyprowadzka i trudne, samotne życie. Niu-lang,

Carved Box with Figure Design.jpg

Zhinü i Niulang na paterze z czasów dynastii Qing

posiadając jedynie starego woła (prezent od brata), osiedlił się na pustkowiu. Tutaj ciężką pracą postawił sobie maleńki domek, a nieurodzajną ziemię zamienił na pole uprawne. Po jakimś czasie jednak pasterzowi zaczęło brakować ludzkiego towarzystwa. Któregoś dnia wół, widząc smutek chłopaka, odezwał się do niego ludzkim głosem i opowiedział mu o tkaczce, która była najodpowiedniejszą kandydatką na żonę. Wół poradził, aby gdy Zhi Nu będzie się kąpać się z siostrami w Niebiańskiej Rzece, pasterz zabrał jej strój i zwrócił dopiero, gdy dziewczyna zgodzi się na małżeństwo. Niu-lang zrobił tak, jak poradził mu przyjaciel - Zhi Nu od razu zgodziła się zostać jego żoną, gdyż od dawna marzyła o ziemskim życiu, a poza tym chłopak bardzo jej się podobał. Podczas gdy młodzi przez kilka lat żyli szczęśliwie razem, władca niebios nic nie wiedział o nowym życiu córki. Gdy jednak pewnego dnia zauważył, że niebo nie jest już zakryte pięknymi obłokami, wpadł w gniew. Jego żona, przepytawszy córki, dowiedziała się prawdy.

Cesarz chciał małżonków uśmiercić, ale pod wpływem żony złagodził wyrok - dziewczyna miała powrócić samotnie do nieba. Zrozpaczony pasterz chciał popłynąć za żoną Srebrną Rzeką do niebiańskiej krainy i błagać władcę o litość, ale bogowie przenieśli rzekę tak, by żaden śmiertelnik nie mógł już za jej pośrednictwem przekroczyć bram nieba. I znów przyjacielską radą służył Niu-langowi wół: po śmierci zwierzęcia pasterz miał zedrzeć z niego skórę i na niej pofrunąć do nieba.

Untitled.jpg

Tak też zrobił - jednakże, gdy już razem z dziećmi zobaczył przy rzece Zhi Nu, cesarzowa wzburzyła wodę, aby nie dopuścić do spotkania. Ojciec i dzieci próbowali więc wylać wodę z rzeki czerpakiem - ich żmudna praca wzruszyła niebiańskich władców, którzy pozwolili spotykać się małżonkom raz w roku - wieczorem siódmego dnia siódmego miesiąca księżycowego. Przez resztę roku pasterz mieszkał na drugim brzegu rzeki, tak by choć z daleka popatrzeć na żonę.

  • W Chinach siódmego dnia siódmego miesiąca księżycowego obchodzone są Chińskie walentynki, nazywane Dniem Podwójnej Siódemki bądź Świętem Młodych Dziewcząt. Specjalnie by uczcić tą legendę, kobiety prezentują swoje zdolności w tkaniu i wyszywaniu. Składane są również Bogom dary w postaci owoców i kwiatów.
  • W filmie "Karate Kid" wytwórni Columbia, bohaterowie udają się na "Chińskie Walentynki".Główny bohater spotyka się z dziewczyną w "Teatrze Cieni" gdzie ukazany i opowiedziany jest mit o pasterzu i tkaczce.
  • Legenda o tkaczce i pasterzu, oprócz tego ,że jest historią miłosną, pokazuje tkanie jedwabiu jako prawdziwą sztukę, przeznaczoną tylko dla kobiet. Ukazuje ją jako czynność zaszczytną - kobieta, która ją wykonuje, wzoruje się przecież na samych córkach niebiańskich.
  • Mit ten znalazł swe odbicie również w rzeczywistości: po przeciwległych stronach Drogi Mlecznej znajdują się dwie konstelacje - trzy gwiazdy w naszym gwiazdozbiorze Lutni to Zhi Nu, a trzy w naszym gwiazdozbiorze Orła to K'ien-niu-lang. M.J. Künstler podaje także, że według niektórych źródeł te dwie konstelacje widać równocześnie tylko raz w roku - siódmego dnia siódmego miesiąca księżycowego. Przez resztę roku widoczna jest tylko jedna z nich.
  • W innych przekładach tej legendy były zmienione niektóre mało ważne elementy (jak np. to ,że wychowywany był u swojego brata ,który źle go traktował ,przez co zabierając woła opuścił jego dom; para małżonków miała dwójkę dzieci; kochankowie mogą spotkać się tego jedynego dnia na moście utworzonym przez sroki (co w Chinach było symbolem radości i dobrych wieści); Niebiańska Rzeka nazywana jest Srebrną Rzeką; ,że Rzeka była przejściem pomiędzy światem ziemskim, a niebiosami; ,że bogowie zabrali Srebrną Rzekę między gwiazdy (co wyjaśnia powstanie Drogi Mlecznej); ,że Bogowie nie ulitowali się, i wzburzona woda na zawsze rozdziela kochanków, jednak ptaki poruszone nieszczęsną historią tworzą w ten jedyny dzień most ,na którym kochankowie mogą się zobaczyć).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki