FANDOM

Hann [Borr] fekk þeirar konu er Bettla hét, dóttir Bölþorns jötuns, ok fengu þau þrjá sonu. Hét einn Óðinn, annarr Vili, þriði Vé.

On [Borr] miał żonę o nazwie Bestla, córkę olbrzyma Bölþorns, a mieli oni trzech synów. Jeden został nazwany Odynem, a drugi i trzeci Vili'm i Ve.

We
Odin and his brothers create the world.jpg
Informacje
Płeć Męska
Rasa As
Status Nieśmiertelny, nieznany
Lokalizacja Najpewniej Asgard
Rodzina
Matka Bestla
Ojciec Borr
Rodzeństwo Odyn i Wili
Szczegóły
Dziedzina Świętość
Mitologia Mitologia Nordycka

We (z staronod. Ve - "świętość") (mit. nordycka) - Tajemnicza postać wzmiankowana w staroislandskich manuskryptach - Eddach.

Miał on być synem Borra, będącym potomkiem Buriego "wylizanym" z lodu przez gigantyczną krowę Audhumlę sprawującą opiekę nad Ymirem i Bestli będącą córką lub w zależności od źródła, wnuczką lodowego olbrzyma Bölþorna i siostrą bezimiennego olbrzyma wspomagającego radami Odyna (według niektórych badaczy, tym olbrzymem mógłby być Mimir), młodzy brat Odyna i Wiliego. Należał do prawnuków protoplasty lodowych olbrzymów i teoretycznie Asów - Ymira, przodka wszystkiego, co żyje (Nie wliczając w to Ognistych olbrzymów, Elfów i być może Wanów), którzy zabili uśpionego pradziadka, a z jego ciała stworzyli Midgard.

Z mięsa utworzyli ziemię, z kości góry, wykorzystali zęby i szczęki do wytworzenia kamieni i skał, a także czaszka olbrzyma nie poszła na marne i stworzono z niej sklepienie nieba, a brwi posłużyły, jako wały obronne chroniące świat ludzi przed okrutnymi olbrzymami. Natomiast krew będąca wodą rozlała się i omal nie unicestwiła ród lodowych olbrzymów, a niedobitki utworzyły nową kastę olbrzymów - wrogów Asów, Wanów i ludzi.

Przyczynił się do stworzenia ludzi. Gdy razem z dwojgiem braci zobaczyli Jesiona i Olchę i stworzyli z nich ludzi. Odyn dał im duszę i chęć do działania, Wili wolę i twarz, a We życie i kształt.

Mitologie Germańskie
Mitologia nordycka
Azowie
OdynWeWiliThorBaldurTyrHermodBragiHajmdalHodurWidarWaliUllForseti
Azyny
FriggSagaEirGefionFullaSjöfnLöfnWarWörSynHlinSnotraGnaBil
Wanowie i Wanidy
NjörðrKwasirFrejrFreja
Olbrzymy
Jötunowie (LokiHelMimirHymir) • Górskie Olbrzymy (SkadiThjazi) • Thursowie (Ymir) • Ogniste Olbrzymy (Surt)
Yggdrasil
AsgardWanaheimAlfheimMidgardSvartalfheimUtgardHelheim
Demony
ElfyKrasnoludyWalkirieNornyFenrirJormungandRatatoskNidhoggGeri i FrekiHugi i MundiHeiðrúnGullinkambiSleipnirAudhumlaTrolleFylgie
Święta
JulDísablótEinherjarFreyfaxiHerbstblotAlfablotMaifestMidsommerSigrblotThorrablotVetrablotFriggblót

Więcej z Fandomu

Losowa wiki