FANDOM

Uranos, Uranus (z grec. Ουρανός) (mit. grecka) - prabóg

Pierwszy bóg w mitologii greckiej i jedna z najważniejszych postaci sprzed tytanomachii.

Wyłonił się z Chaosu i był pierwszym władcą niebios, a w następnej kolejności był jego syn, Kronos i wnuk - Zeus. Jego małżonką była Gaja - Matka Ziemia. Z tego, co mówi oficjalna wersja historii o powstaniu świata, nie wynika żeby miał jakichkolwiek kochanek na boku, chociaż istniały potencjalne kandydatki (Nyks, Anake, Hemera, Nesoi, Ourea, Naturę, Talassa, Thesis).

Według niektórych wersji mitu o stworzeniu świata, jego dziadkiem był Chronos, a babcią Anake, którzy mieli zrodzić z siebie nieład, z którego się zrodził (Uznaje się, że Chaos istniał od początku i nikt go nie stworzył).

Od jego imienia pochodzi nazwa planety Uran.

Doczekał się ogromnego potomstwa, którzy byli okrutnie brzydkimi stworami:

  • Cyklopi (potwory z jednym okiem na czole)
  • Tytani humanoidalne, nie śmiertelne olbrzymy odpowiadające za jakiś żywioł, ludzki aspekt lub charakter albo dziedzinę. 

Wtrącił ich do Tartaru. Nie była z tego zadowolona Gaja i kazała jednemu z tytanów, Kronosowi zepchnąć Uronosa z tronu. On to zrobił, zabił go, a z krwi jego wydobyły się trzy boginie zemsty Erynie. Przed świercią przeklął swego syna, że jego najmłodszy wnuk zrobi mu to, co on zrobił jemu. Okazał się nim być Zeus.

Tytani zrodzeni przez UranosaEdytuj

Uranos został wykastrowany przez swych synów (poza Okeanosem), z jego krwi która padła na Gaję zrodziły się: Satyry i Nimfy, a z samych genitali, które wpadły do wody, zrodziła się Afrodyta.

PrzypisyEdytuj

  1. Mitologia, Jan Parandowski
Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebeEnyoHory
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz