FANDOM

Tyche
Tyche
Informacje
Płeć kobieta
Status pomniejsze bóstwo/bogini
Rodzina
Ojciec Zeus/Prometeusz
Szczegóły
Dziedzina szczęście, los, przypadek
opiekunka miast
Atrybuty róg obfitości, ster
Mitologia grecka

Tyche (gr. Τύχη "ślepy przypadek") - bogini szczęścia, losu i przypadku; opiekunka miast.

Niektórzy uważają Tyche za córkę Zeusa[1], inni ukazują ją jako siostrę Eunomii (Porządku) i Pejto (Namowy) i czynią z niej córkę Prometeusza[2], jeszcze inne ukazują ją jako siostrę Nereid. Sądzi się, że Plutos był jej pomocnikiem.[1]

Była ona często przedstawiana z rogiem obfitości i sterem, na znak urodzaju i bogactwa. Na głowie ma często diadem w kształcie murów obronnych[3] lub wieniec z wież, jako opiekunka miast. Niekiedy jest wyobrażana jako ślepa.[2]

Tyche najczęściej rozdaje nagrody zupełnie dowolnie; biegnie, żonglując piłką, co ma symbolizować niepewność przypadku. Czasem piłka ulatuje wysoko, czasem spada nisko, jeśli jednak zdarzy się, że człowiek faworyzowany przez Tyche chełpi się swym bogactwem i nie poświęca części swojego majątku bogom ani też nie pomaga w biedzie swym współobywatelom, wówczas wkracza bogini Nemezis i go upokarza.[1]

Każde z miast greckich miało własną Tyche. Chętnie uciekały się one pod jej opiekę, sławiona przez poetów, wzywana w gorących modlitwach przez ludzi opuszczonych. Pod jej okiem okręty zdążają do bezpiecznej przystani, za jej sprawą wojna bierze obrót pomyślny i pokój wytrąca ludziom krwawy oręż z ręki. [3]

W mitologii rzymskiej odpowiednikiem Tyche była Fortuna.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Robert Graves "Mity greckie"
  2. 2,0 2,1 Pierre Grimal "Słownik mitologii greckiej i rzymskiej"
  3. 3,0 3,1 Jan Parandowski "Mitologia"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki