FANDOM

Tezeusz (gr. Θησεύς Thēseús, łac. Theseus) (mit. grecka) - królewicz i heros ateński.

Marzeniem Tezeusza, było stać sie podobnym do Heraklesa. Zgładził on byka, który grasował po okolicy, potem pojechał na Kretę, by tam zmierzyć sie z potworem z głową byka. Potwór, co roku zjadał siedem dziewcząt i siedem chłopców, których wyberano przypadkowo. Potworem tym był Minotaur, który mieszkał w wielkim labiryncie, zbudowanym przez Dedala. Lbirynt zawierał bardzo dużo ścieżek, zakamarków i jeśli ktoś do niego wszedł, nie mógł powrócić. Tezeusz chciał wejść do labiryntu i zabić potwora. Jego ukochana, którą była królewna Ariadna, wymyśliła, że da mu kłębek nici, aby Tezeusz mógł przywiązać jeden koniec nici u wejścia, a kłebek rozwijać w miarę oddalania się od niego. Tak zrobił, zabił Minotaura i bez problemu mógł wyjść na zewnątrz, ponieważ nić wyznaczała mu drogę. Tezeusz wraz z głową Minotaura i Ariadną wypłynęli na morze. Jego okręt zatrzymał się na wyspie Naksos, gdzie Tezeusz zostawił Dionizosowi śpiącą Ariadnę. Podczas powrotu Tezeusz zapomniał wywiesić białe żagle i król Egeusz z rozpaczy, rzucił się do morza i utonął. Tezeusz został więc królem Aten i zawarł z Kreteńczykami pokój.

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebe
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz

Więcej z Fandomu

Losowa wiki