FANDOM

Sosipolis
Nazwa Sosipolis
Rodzice Ejlejtyja
Główne miejsca kultu Olimpia, Elida

Sosipolis mit.grecka - dziecięcy bóg uchodzący za syna Ejlejtyji czczony w Elidzie i Olimpii.

Mit

Pisarz Pauzaniasz przekazał w swoim dziele Opis Grecji legendę, według której mieszkańcy Elidy zagrożeni byli najazdem Arkadyjczyków. Wtedy też pojawiła się młoda kobieta z nowonarodzonym dzieckiem. Oznajmiła, że bogowie w śnie powiedzieli jej, aby chłopiec został ustanowiony przed pierwszym szeregiem wojowników Elidy, a dowódcy posłuchali i to uczynili. Wkrótce Elidę najechali Arkadyjczycy. Niemowlę zamieniło się w gigantycznego węża i uderzył w najeźdźców. Elida wygrała wojnę i odtąd czciła Sosipolisa jako swojego obrońcę.

Kult

Pauzaniasz pisał, że sanktuarium Sosipolisa znajdowało się w Altis w Olimpii u stóp wzgórza Kronosa. W jego świątyni czczono także Ejlejtyję, którą identyfikowano z matką boga. Czczona była głównie przez kobiety i dziewczęta, ale do tylnej części świątyni, gdzie oddawano kult Sosipolisowi wchodzić mogła tylko starsza kapłanka boga z wodą i miodowymi ciastkami.

Mimo, że Pauzaniasz opisał świątynie naukowcy nie mogą jej zidentyfikować wśród wykopalisk w Olimpii.

Według Pauzaniasza Sosipolis był bogiem do najważniejszych spraw.

Także ten sam pisarz wspomina o kapliczce w mieście Elida umiejscowionej obok świątyni Tyche.

Sosipolisa przedstawiano w niebieskiej szacie usianej gwiazdami z rogiem obfitości. Czasami identyfikowany jest z Plutosem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki