FANDOM

Selene - grecka bogini księżyca. Należała do drugiego pokolenia tytanów. Była bóstwem związanym z kultem Księżyca.

Historia Edytuj

Złoty Wiek Edytuj

Selene była córką tytanów Hyperiona i Thei. Razem ze swoim rodzeństwem - Eos i Hyperionem stała po stonie Zeusa i olimpijczyków, za co Zeus nie strącił jej do Tartaru.

Według wierzeń starożytnych Greków przemierzała nocne niebo na srebrnym rydwanie, zaprzężonym w parę białych koni, które najbardziej jaśniały w czasie księżycowej pełni. Swą wędrówkę rozpoczynała (wynurzając się z fal oceanu) na wschodzie i kończąc (zanurzając się w falach oceanu) po drugiej stronie zachodzie. Przypisywano jej wpływ na praktyki magiczne i stan zdrowia. Córka tytana Hyperiona i tytanidy Tei oraz siostra Heliosa i Eos, przypuszczalnie także Tytana. Selene pokochała śmiertelnika Endymiona (pięknego i młodego pasterza), którego odwiedzała w grocie na wzgórzu Latmos z ich związku narodziło się 50 córek. Kult Selene należał do rzadkości, bowiem łączono go z kultem Artemidy (uważano ją również za boginię księżyca) a późniejszym czasie, także z kultem Hekate. Tylko w kilku miejscach, głownie na Peloponezie, jej oddawano boską cześć.

Potomstwo Edytuj

Z Endymionem: Edytuj

GaleriaEdytuj

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebeEnyoHory
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz