Wikia

Mitologia Wiki

Rea

Dyskusja0
581stron na
tej wiki
Rea
Nazwa Rea, Reja
Domena płodność, macierzyństwo, kobiecość
Atrybut księżyc
Święte zwierzę lew, łabędź
Rodzice Uranos

Gaja

Małżonek Kronos
Dzieci Posejdon, Hades, Demeter, Hestia, Hera, Zeus
Główne miejsca kultu Kreta
Rzymski odpowiednik Ops

Rea (mit. grecka) – tytanida, córka Uranosa i Gai, bogini płodności, macierzyństwa i kobiet.

Rea była żoną i jednocześnie siostrą Kronosa, który po tym jak pokonał swojego ojca przejął władzę na świecie. Według przepowiedni, Kronosa władzy miało pozbawić jego własne dziecko, dlatego okrutny władca połykał każdego nowonarodzonego potomka. Rea nie mogła już na to patrzeć, dlatego swoje najmłodsze, szóste dziecko - Zeusa ukryła na Krecie pod opieką kozy, bądź według innych wersji nimfy Almatei. Rea tymczasem podała mężowi kamień owinięty w pieluszki, Kronos połknął go myśląc że jest po kłopocie.

Gdy Zeus dorósł, Rea dała Kronosowi środek na wymioty i zwymiotował piątkę dzieci: Herę, Hestię, Posejdona, Hadesa i Demeter. Wtedy rozpętała się tytanomachia, wojna między tytanami a bogami, w której Zeus wraz z rodzeństwem po dziesięciu latach ciężkich walk odniósł zwycięstwo.

KultEdytuj

Rei oddawano cześć głównie na Krecie. Utożsamiana była potem z boginią Kybele. Rea przedstawiana była w sztuce często jeżdżącą na lwie, dwa lwy stanowiły jej symbol - przykładem jego użycia jest Lwia Brama w Mykenach.

Więcej od Wikii

Losowa wiki