FANDOM

Rea (mit. grecka) – tytanida, córka Uranosa i Gai, bogini płodności, macierzyństwa i kobiet.

Historia Edytuj

Obalenie Uranosa i małżeństwo Edytuj

Rea, tak samo jak jej siostry, nie brała udziału w mordowaniu Uranosa. Jako, że była najpiękniejszą z Tytanid Kronos, który zabijając ojca został królem świta, ożenił się z Reą.

Narodzenie dzieci Edytuj

Według przepowiedni, Kronosa władzy miało pozbawić jego własne dziecko, dlatego okrutny władca połykał każdego nowonarodzonego potomka. Rea nie mogła już na to patrzeć, dlatego swoje najmłodsze, szóste dziecko - Zeusa ukryła na Krecie pod opieką kozy Analtei, bądź według innych wersji nimfy Almatei. Rea tymczasem podała mężowi kamień owinięty w pieluszki, Kronos połknął go myśląc że jest po kłopocie.

Wojna Edytuj

Gdy Zeus dorósł, Rea dała Kronosowi środek na wymioty i zwymiotował piątkę dzieci: Herę, Hestię, Posejdona, Hadesa i Demeter. Wtedy rozpętała się tytanomachia, wojna między tytanami a bogami, w której Zeus wraz z rodzeństwem po dziesięciu latach ciężkich walk odniósł zwycięstwo.

KultEdytuj

Rei oddawano cześć głównie na Krecie. Utożsamiana była potem z boginią Kybele. Rea przedstawiana była w sztuce często jeżdżącą na lwie, dwa lwy stanowiły jej symbol - przykładem jego użycia jest Lwia Brama w Mykenach.

Ciekawostki: Edytuj

  • Według mitów, to Rea zasadziła dzrzewa z Gaju Dodony, które przepowiadały przyszłość.

Galeria Edytuj

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebeEnyoHory
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz