FANDOM

Orion
Uranometria orion.jpg
Ilustracja z książki "Uranometria" Johanna Bayera z 1661 r.
Nazwa Orion
Rodzice Posejdon i Euriale
Małżonek Side
Tytuły bohater narodowy Beocji

Orion mit.grecka - silny myśliwy o niezwykłej urodzie, mąż Side. Uchodził za syna Posejdona i Euriale. Został pozbawiony wzroku przez króla Ojnopiona za to, że chciał poślubić czy też zgwałcić jego córkę Merope, ale szybko go odzyskał za sprawą promieni słonecznych boga Heliosa, który zlitował się nad Orionem. Wtedy Orion wrócił do Ojnopiona, by go ukarać, lecz ten ukrył się w podziemiach. 

Orion prześladował Plejady, czyli nimfy zwiastujące dobrą pogodę. Proceder dział się przez siedem lat, tak, że nimfy były już naprawdę zrozpaczone. Zeus, aby oszczędzić ich mąk ze strony Oriona przeniósł ich na niebo, tak powstały gwiazdy Plejady.

Pewnego razu Orion brał udział w łowach razem z Artemidą. Orion wywyższał się mówiąc, że mógłby upolować każde zwierzę jakie stworzyła ziemia. Bogini nie podobały się te przechwałki zesłała na niego skorpiona, który go ukąsił i Orion zginął. Według innej wersji w Orionie zakochała się Eos, bogini Jutrzenki. Zabrała go na wyspę Delos, gdzie myśliwy zginął od strzał Artemidy.

Orion po śmierci został przeniesiony do Nieba przez bogów tworząc Gwiazdozbiór Oriona.

W starożytnej Grecji Orion posiadał kult herosa w Beocji. Cześć Oriona była powszechna w tym rejonie. W Tanagrze odbywało się w czasach rzymskich święto Oriona. Przy pobliskiej górze (także nazwane Tanagra) znajdował się rzekomy grób bohatera. Mieszkańcy Beocji wierzyli, że Orion dał im wyrocznie dzięki której pokonali Ateńczyków w bitwie pod Koroneją (447 p.n.e.).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki