FANDOM

Okeanos mit.grecka - tytan, opiekun morza. Najstarszy syn Uranosa i Gai, należący do pierwszego pokolenia tytanów.

Był bratem, a zarazem mężem tytanidy Tetydy, z którą miał liczne potomstwo. Ponoć miał aż 3000 córek i 3000 synów. 3000 Córki były nimfami wodnymi - Okeanidami, a synowie byli personfikacją rzek. Natomiast jedna córka była boginią roztropności i drugą, po Temidzie, lub nawet pierwszą żoną gromowładnego Zeusa - Metyda (Metis).

Rządził morzami zewnętrznymi, podczas gdy Pontos wewnętrznymi po pokonaniu przez swych barci i sióstr Uranosa aż do wygranej przez olimpijczyków Tytanomachi, potem zrzekł się władzy na rzecz Posejdona, gdyż był zbyt stary, a co ciekawe tytani teoretycznie byli nieśmiertelni więc nie powinni się starzeć (Przykład: Helios).

Jego imieniem nazwano rzekę opływającą świat. Dla starożytnych Greków rzeka ta była granicą między światem żywych a światem umarłych. Był zdecydowanie najmniej brutalnym tytanem. Jako jedyny nie uczestniczył w zabójstwie i kastracji swego ojca. Nie walczył też po żadnej stronie w wojnie między bogami olimpijskimi, a tytanami czym uniknął strącenia w głąb Tartaru.

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebe
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz