Wikia

Mitologia Wiki

Mitologia grecka

Przekierowano z Mitologia Grecka

608stron na
tej wiki
Dyskusja0

Mitologia grecka - powstała w Grecji, po pierwszej mitologii świata - egipskiej, z którą ma pewne wspólne cechy. Najwięcej jednak wspólnego ma z mitologią rzymską. Podczas podboju Grecjii Rzymianie przywłaszczyli sobie greckich bogów i nadali im swoje własne imiona.

Na początku świata był Chaos, z którego wyłonili się pierwsi bogowie. Niebo - Uranos, Ziemia - Gaja jako pierwsza królewska para, drugą parą bogów są Mrok - Ereb i Noc - Nyks. Prócz nich jest Ojciec czasu - Chronos, Ciemność - Tartar. Z Gai zrodziła się Natura - Physis, Woda - Pontos i Góra - Ourosi.

W starożytnej Grecji bogowie, tak jak u wikingów, byli śmiertelni - jednak dzięki nektarowi i ambrozji żyli wiecznie. Mieli władzę nad światem, jednakże bardzo często ulegali swym emocjom.

Mitologia grecka to głównie opowieści o bogach i bohaterach, a do najsłynniejszym mitów należą:

Powstanie Świata

Świat wierzeń greckich cechowało wielobóstwo (politeizm) i podobieństwo bogów do ludzi łącznie z ich ułomnościami i wadami, ale z wyjątkiem nieśmiertelności którą osiągali poprzez spożywanie nektaru i ambrozji. Zbiór mitów greckich zaczyna się opisem świata. Z wielkiej otchłani, pełnej twórczej siły - Chaosu. Narodziła się pierwsza para bogów - Uranos (niebo) Gaja (ziemia). Z ich małżeństkiego związku narodziły się kolejne pokolenia bogów. Pierwszym był ród tytanów wśród których najstarszy był bóg potężnej opływającej całą ziemie rzeki - Okeanos. Jego młodszym rodzeństwem byli sturęcy i cyklopi. Ojciec Uranos był jednak niezadowolony ze swojego potomstwa, które odznaczało się okrucieństwem i szkaradnością, dlatego strącił ich do czeluści zwanej Tartarem. Z kolei matka potępionych tytanów Gaja znienawidziła męża i postanowiła się na nim zemścić jej namowom uległ także najmłodszy tytan-Kronos. Uzbrojony w żelazny sierp zaczaił się na ojca i okrutnie go okaleczył. Z krwi, która wyciekła Uranosowi, zrodziły się trzy boginie zemsty Erynie. Od tej też pory na ziemi rządził Kronos wraz z Reją, był On jednak władcą okrutnym, podejrzliwym i bojaźliwym. Pamietając o klątwie ojca który przepowiedział mu ze straci panowanie przez syna, połykał każde swoje dziecko, które urodziła Reja. Żona nie mogąc pogodzić się z postępowaniem męża, gdy pojawiło szóste dziecko, dała mu zawinięty w pieluszki kamień. By jednak ocalić dziecko Reja zeszła na ziemię, tam wykąpała syna w jasnym strumieniu i nadała mu imię Zeus. Następnie zaniosła go na Kretę i złożyła w złotej kołysce w grocie idojskiej. Zeus wychowywał się w pod opieką górskich nimf, karmiony był mlekiem kozy Amaltei. Chłopiec bardzo ją pokochał i gdy koza złamała sobie jeden z rogów Zeus wziął go w ręce, błogosławił i sprawił ze od tamtej pory róg napełniał się wszystkim czego pragnął ten co go posiadał. Tak powstał rog obfitości zwany rogiem Ameltei. Gdy Zeus dorósł miał stanąć do walki z okrutnym ojcem. Najpierw jednak namówił matkę by podała swemu mężowi środek na wymioty. Kronos po wypiciu go w okrutnych męczarniach wyrzucił z siebie, połknięte potomstwo, synów Hadesa i Posejdona oraz córki Herę, Demeter i Hestię. Nastepnie rozpoczeła się bitwa, która trwała 10 lat. Ale nikt nie osiągnął w niej żadnego widocznego sukcesu. Ojciec bowiem zajął górę Othrys a syn szczyty Olimpu. W końcu Zeus zasiadł na tronie niebieskim i objął rządy. 

Pamieć o tych walkach nigdy nie wygasła i do dzis naród grecki wspomina je z wielką czcią i oddaniem. Edytuj

Jednak przede wszystkim najważniejszą opowieść o mitologii greckiej napisał niewidomy podobno pisarz Homer. Stworzył on Illiadę i Odyseję.

Bogowie olimpijscyEdytuj

Imię Domeny
Zeus niebo, pogoda
Hera rodzina, płodność
Posejdon morze, woda
Demeter plony, rośliny
Ares wojna, rzeź
Atena mądrość, wojna spraw-

iedliwa

Apollo muzyka, słońce
Artemida księżyc, łowy
Hefajstos kowalstwo, ogień
Afrodyta piękno, miłość
Hermes posłaniec, szybkość
Dionizos wino, zabawa
Hestia ognisko domowe
Hades śmierć

Inni bogowieEdytuj

Imię Domeny
Eros miłość
Charyty pogodny wdzięk i radosne uroki
Helios słońce
Eos jutrzenka
Selene księżyc
Iris tęcza
Pan Strzeże pasterzy i ich trzody, opiekuńczy lasów
Asklepios medycyna
Amfitryta morza
Eirene pokój
Hypnos sen
Mojry los, Przeznaczenie
Nemezis zemsta
Nike zwycięstwo
Tanatos śmierć
Temida sprawiedliwość
Tyche szczęście, los
Dike sprawiedliwość
Eunomia prawo
Persefona podziemia, wegetacja
Eris niezgoda, chaos
Erynie zemsta, kara, gniew
Kery śmierć gwałtowna
Hekate magia, czarnoksięstwo, uroki
Higieja zdrowie
Panakeja zielarstwo
Eol wiatr
Boreasz wiatr północny
Notos wiatr południowy
Zefir wiatr zachodni
Euros

wiatr wschodni

Aion czas

Tytani (upadli bogowie)Edytuj

Imię Dawna domena
Okeanos woda, morze, ocean
Hyperion Słońce, Światło
Kojos rozum, oś
Krios lawa, magma, ogień
Japetos śmiertelność
Kronos Pan czasu, ojciec wszystkich bogów Olimpu
Fojbe proroctwa, intelekt
Tea wzrok
Tetyda płodność, morze
Mnemosyne pamięć
Temida sprawiedliwość, prawo, porządek
Rea płodność

GaleriaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki