FANDOM

Leto (Latona) mit.grecka - tytanida, córka Fojbe i Kojosa, siostra Asterii. Matka Apollina i Artemidy, poczętych z Zeusem pod postaciami przepiórek.

Historia Edytuj

Delos

Za romans z Zeusem Leto była prześladowana przez Herę - bogini zesłana na nią potwora Pytona, aby ten nie dawał jej spokoju i pędził ją po całym świecie. Po wielu mękach znalazła się na wyspie Delos, gdzie urodziła bliźniaki. Miejsce stało się miejscem kultu Apollina i Artemidy. Tam też schroniła się przed potworem. Według legendy Leto urodziła Artemidę w Ortydzie, która w chwilę po przyjściu na świat pomogła matce przebyć cieśninę i na górze Kyntos po dziewięciu dniach urodził się Apollo.

Niobe Edytuj

Gdy Niobe nie zechciała oddawać czci Leto mówiąc, że ma więcej dzieci niż ona, (bo aż 14), bogini nasłała swoją parę bliźniaków na jej miasto. Nagle wszyscy mieszkańcy (poza rodziną królewską) zamieniła się w kamień. Nagle pojawiła się Artemida i Apollo. Każde z nich zaczęło strzelać do dzieci Niobe (Artemida do dziewczynek, a Apollo do chłopców). Bóg piękna zabił również Amfiona (męża Niobe), który chciał bronić swoich dzieci. Zrozpaczona Niobe uciekła na górę w Azji Mniejszej, gdzie płakała tak wiele, że Zeus się zlitował i zamienił ją w górę Sipylos. Odmienił także mieszkańców Teb, by mogli pochować rodzinę królewską.

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebeEnyoHory
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz