FANDOM

Był to stary zwyczaj, gdy ofiara miała zostać złożona, wszyscy rolnicy mieli przyjść do świątyni pogańskiej i przynieść ze sobą jedzenie, co było potrzebne, gdy święto trwało. Podczas tego święta wszyscy byli brani do wzięcia udziału w piciu piwa. Również wszystkie rodzaje zwierząt zabito w związku z tym, także konie; a ich krew nazwano hlaut [ofiarną krwią], [...] [maczano w niej] ofiarne gałązki [aspergills]. Zostały one ukształtowane jak kropidło i nimi miano mazać krwią słupki bożków, a także mury świątyni wewnątrz i na zewnątrz; i podobnie mężczyźni obecnych miano kropić krwią. Ale mięso ze zwierząt miało być gotowane i podawane jako pokarm na bankiecie. Ogniska miały być rozpalane na środku podłogi świątyni i kotły nad nimi wisiały. Ofiarne zlewki (libacje) odprawiać się miało wokół ognia, a ten kto je odprawiał i stawał się wodzem [obrzędu], ten błogosławił zlewkę [libacje], jak również wszystkie ofiarne mięsa.
  — Opis święta Jul w jednej z nordyckich sag 
Jul
Święto Jul
Data
Obchodzenie Przesilenie zimowe
Pora roku Zima
Podstawowe Informacje
Status Praktykowane w zmodyfikowanej formie do dziś w krajach skandynawskich. Niektórzy Asatryjczycy starają się obchodzić oryginalne, starożytne Jul
Znaczenie Dla pogańskich German: Wielkie

Dla współczesnych Asatryjczyków: Niższe znaczenie, choć i tak wielkie

Powiązane - Kłoda Jul

- Jemioła

- Strojenie choinki

- rozdawanie prezentów

- serwowanie szynki

Cel Oddanie hołdu Frejrowi; dobra zabawa
Chrześcijański odpowiednik Boże Narodzenie
Szczegóły
Czczone bóstwa Odyn, Baldur i Frejr
Czczone demony Brak
Kult przodków? Brak
Styl kultu Kult płodności
Odpowiedniki w innych kulturach Szczodre Gody

Jul (mit. nordycka) - Tradycyjne staronordyckie święto pochodzące zza czasów pogańskich, w trakcie którego czczono Frejra - germańskiego boga płodności. Obchodzone było przede wszystkim w Norwegii, Danii i Szwecji. Jul pojawia się także w kulturze nie-germańskojęzycznych Finów, za pewnie przez pożyczkę od sąsiedniego ludu. Uważa się iż obchodzone było w dniach 20 - 31 grudnia i rozpoczynało nowy rok. Właśnie w tych dniach światło wygrywa nad ciemnościom, a mimo iż zło dalej panuje, dobro zaczyna go przezwyciężać, więc u wszystkich ludów Indoeuropejskich ten czas łączy się radosnym i wyjątkowo hucznym świętem, w tym także u północnogermańskich plemion, jako jedno z ważniejszych świąt - Jul, odpowiada ono słowiańskim Szczodrym Godom. Składało się ono z dwunastu festiwali w trakcie, których objadano się, tańczono i śpiewano. Prócz zapewnienia odpoczynku i rozgrywki po pracowitym roku, obrzędy miały funkcje kultowe/religijne. Obecnie w Norwegii odpowiada mu schrystianizowane dzień Julaften, który przypada na 24 grudnia. Wtedy odbywa się główna uczta święta, rozdawane są też prezenty. 

Prawie wszystkie browary Norwegii produkują na tę okazję piwo o nazwie juleøl, jak też napój gazowany zwany julebrus. Tradycyjne dania serwowane są też podczas Julebord – spotkań współpracowników, organizowanych na początku grudnia, podczas których wspólnie ucztuje się i spożywa napoje alkoholowe. Na przyjęcie w domu jego gospodyni powinna upiec co najmniej siedem rodzajów tradycyjnych ciasteczek – julekaker. Istnieje również tradycja o nazwie Julebukk lubNyttårsbukk, w myśl której dzieci odwiedzają sąsiednie domy, w których dostają słodycze, orzechy i mandarynki. Dzieci mogą przebierać się i krążyć między domami każdego dnia między Julaften a Sylwestrem. Dorośli również przebierają się wieczorem i w myśl tradycji o nazwie Drammebukk odwiedzają sąsiadów, tak jak robią to ich dzieci, lecz zamiast cukierków otrzymując napoje. W Danii Jul obchodzony jest 24 grudnia pod nazwą Juleaftensdag. Całą rodzina zbiera się przy obiedzie, podczas którego serwuje się pieczoną wieprzowinę, kaczkę, lub gęś – z ziemniakami, czerwoną kapustą i sosem. Na deser podaje się pudding ryżowy – w jednej porcji zwykle chowa się migdał. Osoba, która znajdzie w swojej porcji ów migdał, otrzymuje mały podarunek. Po zakończeniu posiłku, rodzina zbiera się naokoło choinki (Juletræ) i śpiewa kolędy. Po zakończeniu śpiewów dzieci rozdają wszystkim zebranym prezenty, które są otwierane od razu, po czym następuje poczęstunek złożony ze słodyczy, chrupek, rozmaitych orzechów, mandarynek, czasami też tradycyjnego gløgg – grzanego wina z przyprawami, migdałami i rodzynkami, podawanego w małych filiżankach. Współcześnie w Szwecji prawie wszystkie rodziny świętują przy szwedzkim stole, na którego środku miejsce zajmuje zwykle pieczona szynka – julskinka.

Opis

Święto Jul nazywane czasem ,,Germańskim Bożym Narodzeniem" obchodzone było w samym środku zimy. Dla plemion Nordyckich ze względu na wszechobecny chłód był to trudny czas pełen obowiązków, a zarazem bezczynności. Dlatego też wielkie święto religijne było świetnym czasem na zaspokojenie nudy, potrzeb religijnych oraz ucieczką od dotychczasowej rutyny. Głównym założeniem Jul była więc po prostu zabawa, uczty i jednoczenie się lokalnej ludności, gdyż tylko razem ludzie mogli przetrwać zimę pomagając sobie nawzajem - jest to spuścizna jeszcze z czasów prehistorycznych. Jednak z Jul wiązały się także odrębne obrzędy kultowe, gdyż ten czas - na wzór innych germańskich świąt - stawał się momentem zbliżenia świata bogów i ludzi, a nawet dzieci. Najlepszym przykładem takiego stanu rzeczy jest składanie przez germańskie dzieci koło pieca butów, snopów siana i cukru dla naczelnego boga Odyna i jego ośmionogiego wierzchowca - Sleipnira, na którym przemierzał świat w trakcie trwania uroczystości noworocznej. Ten odwdzięczał się drobnymi podarunkami, upominkami. Należy jednak pamiętać iż wydłużające się dni i krótsze noce, interpretowano jako odrodzenie, pierwszą oznakę nadejścia wiosny i rozpoczęcia nowego cyklu wegetacyjnego. Dlatego powszechnym kultem cieszył się odradzający pod postaciom słońca Baldur oraz Wan płodności, wiosny i męskiej miłości - Frejr, ujeżdżającego lśniącego dzika lub niedźwiedzia; symbol światła i miłości cielesnej. Na jego cześć urządzano najpowszechniejszą tradycje kojarzoną z pogańskim świętem Jul. Każdy gospodarz powinien wyprowadzić swego najlepszego knura do sali, gdzie składano przysięgi wobec siebie kładąc ręke na okazałym odyńcu. Wierzono, że w ten sposób zobowiązania trafiają do uszu samego boga Frejra i nie można ich złamać. Pogańskim zwyczajem najprawdopodobniej jest też strojenie jodły lub choinki w owoce, zabawki, słodycze i różne ozdoby. Uważa się, że choinka lub jodła reprezentuje drzewo życia - Yggdrasil, a owoce symbolizują różne światy i wymiary lub gwiazdy (wierzono iż gwiazdy to błyszczące owoce drzewa światów). Sam obrzęd ma za zadanie upamiętnienie powieszonego Odyna i jego poświęcenie dla wiedzy i mądrości. Ze świętem Jul są związane także inne do dziś praktykowane obrzędy np. rytualne rozpalanie bożonarodzeniowego ogniska "kłodą Jul" lub zawieszanie na czas Bożego Narodzenia na ścianie jemioły, która w wierzeniach celtyckich i germańskich jest darem bogów i cennym talizmanem, leczącym choroby, przysparzającym bogactwo, spełniającym marzenia, zapobiegającym pożarom, a gdy te już wybuchły - gaszącym je i - co najważniejsze - jemioła wywoływała i podtrzymywała miłość uczuciową, jak i cielesną oraz płodność. Śladem tego typu wierzeń jest rozpowszechnione na całym świecie całowanie pod jemiołom w celu znalezienia prawdziwej miłości. Jeśli wierzyć zapiskom Adama z Bremy, niemieckiego kronikarza, co dziewięć lat szwedzcy królowie w święto Jul w świątyni Uppsali składali krwawe ofiary z jeńców wojennych w celu oddania należytego hołdu Odynowi, Thorowi i Frejrowi.

Źródła

Mitologie Germańskie
Mitologia nordycka
Azowie
OdynWeWiliThorBaldurTyrHermodBragiHajmdalHodurWidarWaliUllForseti
Azyny
FriggSagaEirGefionFullaSjöfnLöfnWarWörSynHlinSnotraGnaBil
Wanowie i Wanidy
NjörðrKwasirFrejrFreja
Olbrzymy
Jötunowie (LokiHelMimirHymir) • Górskie Olbrzymy (SkadiThjazi) • Thursowie (Ymir) • Ogniste Olbrzymy (Surt)
Yggdrasil
AsgardWanaheimAlfheimMidgardSvartalfheimUtgardHelheim
Demony
ElfyKrasnoludyWalkirieNornyFenrirJormungandRatatoskNidhoggGeri i FrekiHugi i MundiHeiðrúnGullinkambiSleipnirAudhumlaTrolleFylgie
Święta
JulDísablótEinherjarFreyfaxiHerbstblotAlfablotMaifestMidsommerSigrblotThorrablotVetrablotFriggblót