FANDOM

Helios (mit. grecka) –  Tytan słońca, źródła światła i życia, był opiekunem przysiąg oraz zmysłu wzroku. Należał do drugiego pokolenia tytanów - syn tytana Hyperiona i tytanidy Tei, brat Selene i Eos.

Helios był Słońcem, kiedy tylko Eos wymuskała niebo swoim różowym dotykiem powodując świt, Helios wyjeżdżał na swoim złotym rydwanie i sunął nim po Niebie przez cały dzień. Tak Grecy tłumaczyli sobie pozorny ruch Słońca nad widnokręgiem. Rydwan zaprzężony był w cztery białe konie - Ajtona, Eossa, Flegona i Pyroeisa. Helios zaczyna drogę na Wschodzie, a kończy na Zachodzie w wodach rzeki Okeanos okrążającej świat, wraca w wielkiej czaszy. 

Helios bardzo rzadko pojawia się w mitach greckich. Podczas tytanomachii bóg ten walczył po stronie Olimpijczyków, dlatego też nie został wygnany. Najbardziej znaną opowieścią związaną historia Faetona, syna Heliosa, który ukradł złoty rydwan ojca i w czasie lotu stracił nad nim panowanie - został zestrzelony z nieba piorunem przez Zeusa. Helios przekazał także Hefajstosowi informacje o tym, że jego żona Afrodyta zdradza go z Aresem, a Demeter - tożsamość porywacza Persefony. Helios posiadał swoje święte stado białych byków, które zostały zjedzone przez Odyseusza i jego kompanów, zniewaga ta była potem mszczona przez innych bogów.

Żoną Heliosa była Perseis.

Potomstwo Heliosa

Kochanka Dzieci
Ajtra Charyty
Klimene Heliady, Faeton. Astris
Leukotoe Tersanon
Nausidame Augiasz
Neaeea Faetusa, Lampetia
Okyrhoe Fasis
Perseis Ajetes, Perses, Kirke, Pazyfae
Rode (Rodos) Heliadzi, Elektrone
Selene Hory (bardziej znane jako córki Zeusa)
matka nieznana Ichnaja, Aiton, Aloeus, Kamiros, Forbas

Kult Heliosa

Colosse de Rhodes (Barclay)

Rysunek Kolosa Rodyjskiego

Kult Heliosa należał do rzadkości, jedynym ważnym sanktuarium tego boga była wyspa Rodos. Mieszkańcy postawili mu nawet ok. 300 r.p.n.e. Kolosa Rodyjskiego - wielki posąg Heliosa, jeden z siedmiu starożytnych cudów świata, niestety nie zachowany do dzisiaj. Na kontynencie ważniejszą rolę Helios pełnił w Koryncie. Jednym z powodów odsunięcia Heliosa od kultu był też rozwój astronomii.

Helios z czasem został wyparty przez Apollina, który przejął jego obowiązki. Czasami nawet uważa się, że obaj bogowie to jedna postać z dwoma imionami.

W sztuce Heliosa przedstawiano jako pięknego mężczyznę w sile wieku często z aureolą lub w swoim złotym rydwanie.

Ciekawostki:

  • Był najbardziej płodnym tytanem.

Galeria

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebe
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz