Wikia

Mitologia Wiki

Hefajstos

Komentarze17
576stron na
tej wiki
Hefajstos
Hefajstos 01
Informacje
Płeć Mężczyzna
Rasa Bóg olimpijski
Status Nieśmiertelny
Lokalizacja Olimp, Kuźnia
Rodzina
Matka Hera
Ojciec Zeus
Rodzeństwo Ares, Hebe, Ejletyja,

Przyrodnie rodzeństwo: Atena, Apollo, Artemida, Hermes, Dionizos

Partner Afrodyta
Szczegóły
Dziedzina Kowalstwo
Atrybuty Młot
Mitologia Mitologia grecka
Inne mitologie Wulkan (Mitologia rzymska)

Hefajstos mit. grecka - boski kowal. Najpracowitszy ze wszystkich bogów. Rzadko pojawiał się na przyjęciach u Zeusa i wszyscy przywykli widzieć w nim samotnika. Hefajstos dzień i noc pracował w swojej kuźni na wyspie Lemmos lub we wnętrzu Etny. Kuje pioruny dla Zeusa, naprawia rydwan słońca. Komu potrzebny miecz, komu pancerz ze złota, komu biżuteria chodzi do Hefajstosa, a ten nie odmówi. Wszystko co wychodzi z jego rąk jest dziwnie piękne i misterne, czasem chodzące krzesła, chodzące fotele, złote żywe niewolnice. Takie krzesło raz złapało kleszczami Herę, a ta nie mogła się wydostać. Ubłagano Hefajstosa, a ten ją puścił. Kowal był synem Zeusa i Hery. Hefajstos nie chciał wrócić do Olimpu tam gdzie go wygnano, nawet w Olimpie bogowie myśleli że Hefajstos nie żyje. Dopiero Dionizos, bóg wina sprowadził go do Olimpu gdzie wszyscy bogowie się radowali wiedząc że Hefajstos jest pożyteczny. Zeus chcąc go uczcić i wynagrodzić za dawne krzywdy dał mu za żonę najpiękniejszą boginię Afrodytę. Nie było to szczęśliwe małżeństwo, Afrodyta lubiła świat, a Hefajstos tylko swoją kuźnie. Szczególnie go czczono na wyspie Lemnos, gdzie był wulkan, gdzie miała znajdować się kuźnia Hefajstosa. Na swoją cześć miał Hefajstos święto Chalkeje obchodzone w październiku w Atenach. Hefajsos próbował nawet zgwałcić Atenę, lecz jego nasiene spadło na Gaję, która wydała na świat potwora Erichthoniusa.

GaleriaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki