FANDOM

Harmonia
Harmonia.jpg
Kadmos i Harmonia, de Evelyn de Morgan (1877)
Nazwa Harmonia
Domena ład, porządek
Atrybut wąż
Rodzice Ares i Afrodyta

Zeus i Elektra

Małżonek Kadmos
Dzieci Agaue, Autonoe, Ino, Semele, Polidor, Illyrios
Główne miejsca kultu Samotraka
Rzymski odpowiednik Concordia

Harmonia mit.grecka - bogini ładu i porządku, koiła kłótnie i spory. Zazwyczaj była przedstawiana jako córka Aresa i Afrodyty, ale w Samotrace uznawano ją za siostrę Jazjona, córkę Zeusa i nimfy Elektry. Jako córka Aresa reprezentowała uporządkowane działania wojenne. Przeciwieństwem Harmonii była Eris.

Harmonia została żoną Kadmosa, herosa, który założył Teby. Wesele Kadmosa i Harmonii przebiegło bardzo uroczyście. Bogowie zstąpili z Olimpu i przynosili dary na Kadmeję, czyli tebański akropol. Harmonia miała dostać przepiękną szatę utkaną przez Charyty i złoty naszyjnik wykuty przez Hefajstosa, który odegrał potem ważną rolę w wyprawie Siedmiu przeciw Tebom. Małżeństwo było bardzo zgodne. Z ich związku na świat przyszli: Agaue, Autonoe, Ino, Semele i Polidor.

Pod koniec życia Kadmos i Harmonia w zagadkowym okolicznościach opuścili Teby władze pozostawiając swojemu wnukowi, Penteusowi. Udali się do Ilirii, do Enchelejczyków, którzy zostali napadnięci przez Ilirów. Wyrocznia obiecała im zwycięstwo, jeśli rządzić nimi będą Kadmos i Harmonia, po spełnieniu tego warunku rzeczywiście odnieśli zwycięstwo. Tak więc Kadmos rządził wraz z żoną także Ilirią, a na miejscu urodził się im jeszcze jeden syn, Illyrios.

Po długim i szczęśliwym życiu Harmonia i Kadmos zostali przez bogów zamienieni w dwa łagodne węże, które Zeus osobiście przeniósł na Pola Elizejskie.

Atrybutem Harmonii był wąż.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki