FANDOM

Grendel.jpg

Śmierć Grendela

Grendel
– potwór-ludojad nękający królestwo duńskie rządzone przez króla Hrothgara.

Historia

Jego siłę stanowiło to, iż nie można było zranić go żadną bronią. Według legendy pokonał go Beowulf, który akurat gościł na dworze duńskim. Beowulf podczas walki oderwał gołymi rękami potworowi jedną z łap powodując jego ucieczkę i wykrwawienie się. Jako trofeum przyniósł królowi olbrzymią głowę potwora.

Wygląd

W poemacie nie opisano wyglądu potwora - miał bowiem stanowić wolny motyw walki bohatera z potworem(dowolnym). Powszechnie uważa się, że Grendel mógł być trollem lub smokiem.

Znaczenie imienia

Etymologia imienia potwora nie jest jasna. Według niektórych teorii oznacza "zgrzytającego zębami", a inni filolodzy imię to wywodzą od grand ("piasek, dno morskie"), co by było logiczne biorąc pod uwagę miejsce zamieszkiwania Grendela i jego matki. Źródłosłów nazwy Grendel może również wskazywac na pokrewieństwo z rdzeniem słowotwórczym "grind" oznaczającym szlifowanie, co zostało wykorzystane rozwinięte w interpretacji tego imienia jako "szlifierz", w domyśle: szlifierz ludzkich kości.

Motyw Grendela

Poemat Beowulf wprowadził do przyszłych legend i pieśni motyw walki bohatera z potworem, później rozwinięty przez Pieśń o Nibelungach w motyw bohatera-smokobójcy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki