FANDOM

Göndul - w mitologii nordyckiej jedna z Walkirii służących einherjerom w Walhalli.

Jej imię można tłumaczyć "magia, różdżka, władająca różdżką".

Pojawia się w Heimskringli, gdzie Odyn wysyła przodem dwie Walkirie - Skagull i Göndul, aby wybrały spośród krewnych Królów który jest godzien przebywać w czasie bitwy z Odynem w Walhalli. Bitwa kończy się wielką klęską a Hakon i jego ludzie giną w walce. Później walkiria razem z Odynem zaprowadza zmarłych wojowników do Walhalli a oni sami stają się einherjerami.

W Sörla þáttr - sadze o Hedinnie i Högnim. Syn króla Serkland, Hedinn i jego rodzina wprowadza do swojego królestwa drewno. Książę oddala się na polanę, gdzie siedzi na krześle Göndul, opisana jako wysoka, piękna kobieta. Pyta go o jego wielkie czyny. Hedinn opowiada jej o swoich dokonaniach, a potem pyta ją czy zna króla, który mógłby mu dorównać w zasługach. Ona mówi, że zna jednego duńskiego króla - Högniego. Hedinnowi wówczas hołd składało dwudziestu królów z Morza Śródziemnego, z czego miał dużą satysfakcję. Okazało się, że Högni również rządzi dwudziestoma królami. Wyszedł z tego wniosek, że obaj muszą konkurować, by przekonać się, który z nich jest lepszy. Göndul powiedziała mu, aby już wracał do swoich ludzi, bo pewnie będą go szukać. Hedinn wyruszył z trzystoma wojownikami do Danii, aby móc sprawdzić się w pływaniu, szermierce, łucznictwie i w innych dziedzinach, byle znaleźć dyscyplinę, w której nie byliby sobie równi. Z początku łączyła ich przysięga braterstwa i podzielili między sobą po połowie swoich włości. Pewnego pięknego dnia książę wybrał się na spacer do lasu, i jak w Serkland zgubił swych ludzi i znowu spotkał Göndul, lecz ty razem była jeszcze piękniejsza. Hedinn zakochuje się w niej. W ręku trzymała róg z napojem, a skoro był spragniony napił się z niego do dna. Napój ten powoduje, że zapomina o przysiędze braterstwa z Högnim. Göndul spytała, czy zmierzył się z duńskim królem, jak zasugerowała. Hedinn mówi jej, że rzeczywiście są sobie równi. Göndul twierdzi, że to niemożliwe, i że nie są równi we wszystkim. Hedinn zaręczył się z jedynym dzieckiem króla - córką Hildr. Göndul powiedziała mu, aby zabił matkę Hildr - Hervor (wnuczkę Heidreka Ulfhamra), dziobem jego statku i porwał Hildr. Kiedy to zrobił poszedł samotnie do lasu w Serkland i ponownie spotkał tam Walkirię, która znów dała mu pełen napoju róg. Usnął jej na kolanach, a we śnie usłyszał, jak Göndul mówi, że nałoży zaklęcie na niego, Högniego i jego ludzi zgodnie z wolą Odyna. Kiedy się obudził zobaczył przerażający cień Göndul i bardzo żałował tego, co zrobił.

Högni ścigał Hedinna i znalazł go na wyspie Hoy. Hedinn zaoferował, że odda wszystko z powrotem Högniemu, jeśli ten pozwoli mu odpłynąć do Serkland, przy czym przyrzekł, że nigdy nie wróci. Högni jednak odpowiedział, że nic nie może odpokutować za zdradę, jakiej Hedinn się dopuścił.

Dwie armie zaczęły ze sobą walczyć i choć cięli się cali nawzajem to wciąż walczyli i walczyli przez następne 143 lata, tak silne były zaklęcia Göndul. Ich bój zakończył się gdy na wyspę przybył Olaf I Tryggvason.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki