Fandom

Mitologia Wiki

Feniksy

693strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Feniks
Feniks 01.jpg
Nazwa Feniks
Miejsce Różnie
Życie 300, poprzez 340, 500, 540, 1000 aż do 1461 lat
Feniks (gr. φοίνιξ (foinix), łac. phoenix) - mityczny, ognisty ptak z mitów greckich, egipskich i arabskich(choć ma swoje odpowiedniki też w Japonii, Chinach i Indii), uznawany za symbol Słońca oraz zmartwychwstania. Jego egipskich pierwowzorem był Bennu.

Był znany wszystkim pisarzom starożytnym, poczynając już od Herodota, który jednak podawał jego istnienie w wątpliwość. Opisywał jednak związane z nim legendy. Feniks miał mieć wielkość i wygląd orła ze złotoczerwonym upierzeniem(wedle innych wersji dominowała kapłańska purpura i królewskie złoto). Przybywał do Egiptu z Arabii co 500 lat, przynosząc w kuli mirry szczątki swego poprzednika, którego składał na ołtarzu słońca w Heliopolis.

Wedle klasycznej wersji legendy w danym czasie żył tylko jeden Feniks(w mitach azjatyckich występowała para Feniksów, których pieśni miały przynosić ukojenie umęczonym), który przeżywał kilka wieków - zwykle od 300 do półtora tysiąca lat - żywiąc się nie zwierzętami czy roślinami, a jedynie żywicą kadzidłowca. Pod koniec życia budował gniazdo z cynamonu, mirry i nardu, a następnie je podpalał, spalając w płomieniu. Po kilku dniach(od 3 do 9) z popiołów powstawało pisklę Feniksa(albo słodko pachnący czerw, który dopiero potem przemieniał się w pisklę Feniksa).

Fenix.jpg

Śmierć Feniksa

Autorzy często porównują odradzającego się Feniksa do Chrystusa.

Więcej w Fandom

Losowa wiki