FANDOM

Eros mit.grecka - bóg miłości, jako pociągu płciowego.

Według wcześniejszych wierzeń Eros był jednym z bogów, którzy wyszli z Chaosu i należeli do pierwotnej grupy Protogenoi. W kosmologii przedstawiany jako ten, który zrodzony na początku czasu miał rozpocząć proces prokreacji.

Jednak według późniejszej wersji był synem Afrodyty i Aresa, który należał do orszaku matki. Niektórzy także piszą, że wyszedł z piany morskiej razem z Afrodytą.

Pewnego razu Afrodyta wysłała Erosa do Psyche. Bogini zazdrościła jej urody, tak więc nakazała bożkowi sprawić, aby zakochała się w bardzo brzydkiej istocie. Eros jednak sam się w niej zadurzył. Przychodził do niej w nocy, ale zawsze mówił, aby nie próbowała odgadnąć jego tożsamości, bo wtedy zaczną się dla niej dni niedoli. Siostry, którym Psyche opowiadała swoją historię szydziły z niej i namówiły, aby sprawdziła kim jest kochanek. Ta wzięła kaganek i podkradła się do boga, kiedy spał. Kropla wosku spadła na jego ramię, a wtedy Eros obudził się, znikł, znikł także cały pałac. Psyche stała samotna i nękana zsyłaną przez Afrodytę zgryzotą. W końcu Zeus ulitował się i zaprosił Psyche na Olimp, gdzie odbyły się zaślubiny jej z Erosem. Eros i Psyche mieli córkę Hedone.

Przedstawiany był jako uskrzydlony piękny młodzieniec z łukiem i strzałą, którą godzi w zakochanych, by ich ze sobą złączyć. W czasach późniejszych przedstawiany jako pulchne niemowlę z łukiem i strzałami. Jego kult zawsze pozostawał w cieniu kultu Afrodyty.

Galeria

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebe
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz

Więcej z Fandomu

Losowa wiki