FANDOM

Bee-apis

Pszczoła - święte zwierze Bubilasa

Bubilas, BabilasBaubilasBičbirbinis (mit. bałtyjska) - Litewskie bóstwo płodności, pszczół, miodu, męskości, obfitości i uli. Patron bartników i pszczelarstwa. Bożek jest najprawdopodobniej znacznie późniejszym męskim wcieleniem bogini pszczół, płodności, miodu, kobiecości i uli - Austėi zanotowanym po raz pierwszy dopiero pod koniec XVI wieku. Reprezentował męską sexualność i moc. Wyobrażany był pod postaciom grubego i kosmatego trutnia, co może mieć związek z sferą chtoniczną, gdyż dusze zmarłych według wierzeń mogły pojawiać się jako pszczoły. Był czczony jedynie przez mężczyzn. Wierni składali mu ofiary przy piecu z misy pełnej miodu i odprawiali do niego modły o szczęście, aby następnie roztłuc dar i oczekując na skutki działań. Śladem jego kultu może być tradycyjny, litewski taniec pszczeli odprawiany przez gości na chrzcinach noworodka. Bóg wydaje się być unikalny, choć przez związki z męską sexualnościom, płodnościom i obfitościom przypomina słowiańskiego Jaryło (ewentualnie Welesa) albo nordyckiego Frejra. Jego nazwa oznacza po prostu "gruby".

Zobacz też:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki