Wikia

Mitologia Wiki

Atena

Komentarze17
568stron na
tej wiki
Atena
Athena GP
Imię Atena
Płeć Kobieta
Rasa bożek
Partner
Dziedzina Mądrość
Atrybuty tarcza

włócznia hełm zbroja sowa drzewo oliwne

Atena3
Atena

Atena (mit. grecka) – bogini  filozofów i miasta Ateny. Była najukochańszą córką Zeusa, ponieważ wyskoczyła z jego głowy dorosła i w pełnym uzbrojeniu. Jej matką była Metis, którą Zeus połknął, gdy była w ciąży. Jest również nazywana boginią mądrości. Zajmuje się też rzemiosłem. Jej bratem jest bóg Ares.

Atena sprawowała władzę nad wojną w słusznej sprawie, dlatego pomagała napadniętym i poszkodowanym. Pomogła dopłynąć Odyseuszowi do Itaki. To dzięki niej rzeczywiście do niej dopłynął. Atena była surowa i niedostępna. Nie chciała wyjść za mąż. Hefajstos próbował zgwałcić Atenę, lecz jego nasienie padło na Gaję.

Atenie towarzyszyła w boju bogini zwycięstwa, Nike.

Spór o AtenyEdytuj

Jej główny kult miał miejsce w Atenach. Bogini mądrości spierała się z Posejdonem o to miasto. Trwał on niewiarygodnie długo, gdyż bogowie opowiedzieli sięza Posejdonem, a boginie za Ateną. Zeus wstrzymał się od głosu, czego wynikiem był remis. W końcu wybór przybadł mieszkańcom Aten. Pan mórz podarował Ateńczykom strumień wody (według innych przekazów był to koń). Atena stworzyła drzewo oliwne, co uznano za cenniejszy dar.

AtrybutyEdytuj

  • tarcza ( egida )

Przydomki AtenyEdytuj

  • Ergane (pracownica)
  • Polias (patronka miast)
  • Promachos (pani zastępów)
  • Pallas (panna)
  • Partenos (dziewica)

Świątynie AtenyEdytuj

Największą świątynią Ateny był Partenon w Atenach. Jego ruiny pozostały do dzisiaj. W środku kiedyś stał posąg Ateny autorstwa Fidiasza. Był cały ze złota i kości słoniowej, mierzył dwanaście metrów.

Więcej od Wikii

Losowa wiki