FANDOM

Artemis mroczna łowczyni

Artemida (Artemis) (mit. grecka) - bogini łowów, zwierząt, lasów, gór, i roślinności, wielka łowczyni. Na wielu rzeźbach i obrazach przedstawia się ją z jeleniami lub w lesie. Uważana również za boginię płodności, niosącą pomoc rodzącym kobietom.

Atrybutami Artemidy były łuk i strzały, a ulubionym zwierzęciem łania. Należała do grona dwunastu bogów olimpijskich. Artemida znana była jako bogini-dziewica, odpowiedzialna za nagłą śmierć, nie wybaczała zniewagi. Utożsamiana czasami z Hekate, miało to być drugie wcielenie bogini. Czczona w późniejszym okresie jako bogini księżyca (na odwrót do jej brata Apollina, boga słońca). Była ona przywódczynią i patronką Łowczyń Artemidy. Bogini szczególnie ukochała polowanie w Arkadii.

Jej łuk pochodzi z wyspy Lipara, gdzie pracował Hefajstos, bożek lasów Pan podarował Artemidzie siedem suk i sześć psów myśliwskich.

Była córką Zeusa i Leto, siostrą bliźniaczką Apollina. Według mitu urodziła się pierwsza na wyspie Delos i przez krótki czas pomagała matce w porodzie syna, który odbył się także na Delos. Artemida była bardzo surowa i nie wybaczała łatwo. Razem z Apollinem wymordowała dzieci Niobe, która przechwalała się, że jest lepsza od Leto, bo ma więcej dzieci niż ona (siedem synów i siedem córek), Apollo wystrzelał synów, ale Niobe nadal się wywyższała, że nadal ma więcej dzieci, a więc Artemida zgładziła jej córki, a załamana matka skamieniała. Współpracowała z bratem także przy zabiciu Tityosa, który próbował zgwałcić Leto. Inną opowieścią jest tragiczna historia myśliwego Akteona. Mężczyzna zobaczył kiedyś w lesie kąpiącą się Artemidę, a ta tak się zdenerwowała, że zamieniła go w jelenia, a jego psom kazała go rozszarpać. 

Do orszaku Artemidy należała Kallisto. Jednak kobiety tej zapragnął Zeus i odebrał jej dziewictwo, gwarantujące możliwość służenia Artemidzie. Bogini rozzłoszczona wygnała ją ze swojego kręgu.

Artemida-0

Artemida brała udział w gigantomachi. Zabiła z pomocą Heraklesa giganta Grationa, spowodowała także zagładę Aloadów oraz Pożeracza Byków, Bufagosa w Arkadii. Wśród ofiar bogini jest także Orion, myśliwy olbrzym. Są trzy wersje, dlaczego Bogini zmierzyła się z Orionem: olbrzym wyzwał ją na pojedynek na rzuty, porwał jej towarzyszkę Opis lub próbował zgwałcić samą Artemidę. Bogini zesłana na Oriona skorpiona, którego jad okazał się śmiertelny. Zdobyć Artemidę bezskutecznie próbował także bóg rzeczny, Alfejos

Artemida ma swój udział w micie o Adonisie. W jednej z wersji mitu zabija mężczyznę, bo przechwalał się, że jest lepszym myśliwym od niej. W innej wersji Afrodyta przysłużyła się do śmierci Hyppolytosa, ulubieńca Artemidy za co bogini chciała się zemścić.

Podobnych czynów dopuścił się Agamemmon, który według mitu uznawał się za lepszego od Artemis w strzelaniu z łuku. Jasnowidz Kalchas poradził mu, że ukorzy boginię tylko jeśli odda jej córkę, Ifigenię. Tak też zrobił, zostawił ją na ołtarzu, lecz bogini w ostatniej chwili zamieniła ją na łanię. Artemida zabrała stamtąd Ifigenię i według różnych wersji, udała się z nią do kapłanów w Taurydzie i osadziła jako kapłankę w dalekim kraju lub też uczyniła z niej nieśmiertelną towarzyszkę.

Chione, w której zakochał się Hermes i Apollo, przechwalała się, że jest lepsza od Artemidy, bo zakochali się w niej dwaj bogowie. Bogini zabiła ją strzałą z łuku, jednak w innych wersjach nieśmiertelni chronili Chione przed gniewem Artemis.

Artemida wywołała polowanie na dzika kaledońskiego. Pewnego razu bowiem król Kalidonii, Ojneus zapomniał złożyć ofiarę Artemidzie co tak rozwścieczyło boginię. Potwór został pokonany, ale w jego zabiciu uczestniczyło wiele znanych greckich herosów w tym Atalanta. Jako niemowlę została porzucona przez ojca i uratowana przez Artemis. Atalanta wyrosła na znakomitą myśliwą, zraniła dzika, a jego skórę zlożyła w ofierze Artemidzie.

W wojnie trojańskiej Artemida stała po stronie Trojan. Homer opisuje nawet bójkę z Herą, w efekcie której bogini nieba rozdarła kołczan Artemidy, a ta pobiegła z płaczem do Zeusa. Leto pozbierała boskie strzały, które upadły na ziemię. Wspomagała w ucieczce Eneasza.

Posągi i świątynie Artemidy

Postacie z mitologii greckiej
Protogenoi
AnankeChronosErebErosEterFanesGajaHemeraHydrosNesoiNyksOureaPhysisPontosTartarosTalassaThesisUranos
Pierwsze pokolenie tytanów
FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTea
Drugie pokolenie tytanów
AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene
Bogowie olimpijscy
AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaDemeterDionizosHefajstosHadesHeraHermesHestiaPosejdonZeus
Pomniejsi bogowie
EjlejtyjaErisHebe
Półbogowie
AchillesHeraklesJazonPerseuszTezeusz

Więcej z Fandomu

Losowa wiki