Wikia

Mitologia Wiki

Afrodyta

Komentarze20
568stron na
tej wiki
Afrodyta
Afrodyta 01
Informacje
Płeć Kobieta
Rasa Bogini olimpijska
Status Nieśmiertelna
Lokalizacja Olimp
Rodzina
Ojciec Uranos
Partner Ares, Hefajstos
Szczegóły
Dziedzina Miłość, Piękno
Atrybuty Muszla
Poświęcone zwierzę Gołąb
Mitologia Mitologia grecka
Inne mitologie Wenus (Mitologia rzymska)

Bogini miłości, piękności, kwiatów, ogrodów, gajów i wiosny. Pewnego dnia wyłoniła się z piany morskiej na Cyprze, a stamtąd poleciała na Olimp rydwanem zaprzężonym w gołębie. Pewnego razu zakochała się w Adonisie, ale tego rozszarpał dzik. Wtedy poprosiła Zeusa o jego wskrzeszenie. Od tej pory Adonis pół roku spędza w Hadesie, a pół z piękną Afrodytą. Afrodyta była żoną Hefajstosa. Zeus oddał kiedyś jej rękę boskiemu kowalowi. Było to nieszczęśliwe małżeństwo. Afrodyta lubiła towarzystwo, kwiaty, łąki, ogrody a Hefajstos tylko własną kuźnię. Każdy bóg wiedział też, że Afrodyta tak na prawdę miała romans z Aresem i to z nim zrodziła kilka bożków. Afrodyta wygrała złote jabłko rzucone przez Eris, boginię niezgody na ślubie Temidy. Jej przeciwniczkami były Hera i Atena. Spór miał rozrządzić Parys. Kiedy Afrodyta obiecała mu, że odda mu Helenę Trojańską wybrał boginię miłości.

Uważano, że Afrodyta zrodziła się z genitaliów odciętych od ciała Uranosa, kiedy Kronos ćwiartkował go swoim sierpem. W innej wersji Afrodyta była córką Dione i Zeusa. Oprócz tego według jeszcze innej wersji miała się zrodzić ze związku Uranosa i Hemery (dzień). Afrodycie towarzyszyły jej Charyty (boginie wdzięku) oraz Eros - bożek miłości.

Jej atrybutami był rydwan zaprzężony w gołębie, róża oraz mirt. Czczona była zwłaszcza przez kobiety, które widziały w niej patronkę małżeństwa. Ze względu na jej związek z morzem była czczona przez żeglarzy i w miastach portowych.

Starożytni nadawali Afrodycie różne przydomki: Afrogeneja – zrodzona z piany morskiej, Anadyomene (Ἀναδυομένη) – wynurzająca się z fal morskich, Cypryda (Kipryda) – od Cypru; Afrodyta Acidalia, Cytherea (Κυθήρεια), Despina (Δέσποινα), Kypris (Κύπρις), Epitragidia, Skotia (Σκοτία), Basilis (Βασιλίς), Persephaessa (Περσεφάεσσα), Pandemos (Πάνδημος), Urania, Apatura itp.

Dzieci Afrodyty i AresaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki