Wikia

Mitologia Wiki

Afrodyta

Dyskusja0
565stron na
tej wiki
Afrodyta
Afrodyta photo
Nazwa Afrodyta
Domena miłość, piękno, ogród
Atrybut róża, mira
Święte zwierzę gołąb
Rodzice Uranos

lub
Zeus i Dione

Małżonek Hefajstos
Dzieci m.in. Eneasz, Hermafrodyta, Dejmos, Fobos, Harmonia, Eros, Anteros, Himeros
Główne miejsca kultu Cypr
Rzymski odpowiednik Wenus

Afrodyta mit. grecka - bogini miłości, piękna, kwiatów, ogrodów, gajów i wiosny.

Pewnego dnia wyłoniła się z piany morskiej na Cyprze z nasienia, które spadło z Nieba, kiedy Kronos odciął genitalia Uranosowi. Przyjęły ją tam Hory, kwitnące boginki pór roku. Inne wersje mówią, że były to Charyty. Stamtąd poleciała na Olimp rydwanem zaprzężonym w gołębie. Według trochę innej wersji Afrodyta wyłoniła się w wodzie, a potem została uniesiona przez wiatry (Zefiry) na wyspę Kyterę, a potem Cypr. Lukian podaje, że w młodości Afrodytę wychowywał starzec morski Nereus. Zupełnie inną wersję przyzywa Homer, który piszę o bogini miłości jako córce Zeusa i nimfy Dione. Platon wymyślił jeszcze inną historię podchodząc do sprawy w sposób czysto filozoficzny. Mianowicie istnieją dwie Afrodyty: Afrodyta Urania zrodzona z Uranosa jako symbol miłości czystej i Afrodyta Pandemia, córka Zeusa i Dione, symbol miłości pospolitej.

Afrodyta była żoną Hefajstosa. Zeus oddał kiedyś jej rękę boskiemu kowalowi w nagrodę za jego piękne zbroje, broń i pałace, które wykuwał. Było to jednak nieszczęśliwe małżeństwo. Afrodyta lubiła towarzystwo, kwiaty, łąki, ogrody a Hefajstos tylko własną kuźnię. Każdy bóg wiedział też, że Afrodyta tak na prawdę miała romans z Aresem i to z nim zrodziła kilka bożków o imionach Dejmos, Fobos, Harmonia, Anteros i według jednej z wersji Eros. Hefajstos zdenerwował się pewnego razu. Kiedy kochankowie znajdowali się w łożu, rzucił na nich sieć i zawstydził ich przed całym Olimpem. Afrodyta uciekła na Cypr, a Ares do Tracji.

Afrodyta nie kochała jednak się tylko w Aresie. Gdy Myrra została przemieniona w drzewo jej syn, Adonis trafił pod opiekę Persefony. Było to piękne dziecko i Afrodyta się w nim zakochała. Zazdrosny Ares jednak spowodował, że mężczyzna został śmiertelnie raniony przez byka. Zapłakana Afrodyta nie chciała, aby jej kochanek spędził całą wieczność z Persefoną, boginią piekieł, więc udała się do Zeusa. Ten zarządził, że Adonis 1/3 ma spędzać z Persefoną, 1/3 z Afrodytą, a pozostałą 1/3 z kim chce. Adonis zawsze wybierał Afrodytę. W wyniku ich związku urodziła się Beroe.

Z Anchizesem miała syna Eneasza i według niektórych przekazów Lyrnosa. Innymi dziećmi Afrodyty był Himeros, Hermafrodyta (z Hermesem), według niektórych wersji Pejto, Priap (z Zeusem, Hermesem bądź Dionizosem), Rode i Herofile (z Posejdonem), Jakkos (z Dionizosem).

Afrodyta wygrała złote jabłko rzucone przez Eris, boginię niezgody na ślubie Peleusa i Tetydy. Jej przeciwniczkami były Hera i Atena. Spór miał rozrządzić Parys. Kiedy Afrodyta obiecała mu, że odda mu Helena wybrał boginię miłości. Parys porwał Helenę, a w ten sposób wywołał wojnę trojańską. W czasie jej trwania Afrodyta jak mogła wspierała Trojańczyków. Uratowała Parysa przed śmiercią z rąk Menelaosa, później jednak i tak poległ raniony przez Filokteta. Afrodyta wspierała Eneasza, jej syna, umożliwiła mu ucieczkę z Troi, kiedy już było wiadomo, że miasto upadnie.

Galeria Edytuj

Świątynie Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki